همه ما کرگدن هستیم

از اول صادقانه بگویم من برای این به تاتر می‌روم که نمایشنامه نخوانم. فکر می‌کنم آن‌ها که با نمایش مشکل دارند باید یکی دو تا نمایش ببینند تا بفهمند تاتر آن طور که نشان می‌دهد هنر روشنفکرانه‌ای است. البته برای آغاز کار نمایشی حالا کلاسیک شده همانند کرگدن را پیش‌نهاد نمی‌کنم.
کرگردن از آن متن‌های دیستوپایی است که به من یکی می‌چسبد. این که کم‌کم همه چیز به هم می‌ریزد و تا این که وضعیت آشوب عادی می‌شود مثل این زندگی ما که دیگر هیچ چیز عجیب و غریبی ندارد. حتی اگر کرگدنی را در خیابان ببینیم عادی است و به دنبال دلیل منطقی آن خواهیم گشت.
اوژن یونسکو یک از نمایشنامه نویسان ابزورد است و البته خوانندن کارهای او واجب ولی بچه‌ها می‌دانند که من کمی تا قسمتی با نمایش‌نامه خوانی مشکل دارم. اما بی‌تردید «در انتظار گودو» با هر شکلی که اجرا شود و حتی اجرا نشود دیدنی است. برای کرگدن توقع نمایشی جمع‌وجورتر و متناسب با سبک داشتم اما این اجرا در تالار اصلی و با صحنه‌آرایی تقریباً کامل انجام شد.
اما سورپرایز کار بی‌تردید صابر اَبَر بود او در اینجا هم نشان داد که یک بازیگر است و البته بازیگری که در اینجا در یک نقش با اختلاف سنی 30 سال حضور می‌یابد. نقش صابر ابر مردی متحیر است و آنچنان متحیر که آدم را متحیر می‌کند. البته شهاب حسینی هم حضوری پرفروغ دارد در نقش یک کمونیست سه آتشه، هر چند برخی از افراد معتقدند که حضور بازیگران سینمایی در تئاتر (این طوری هم می‌شود نوشت ها!) بیشتر برای جذب تماشاگر است و البته موفق هم بوده در یک شب وسط هفته و البته در زیر نم‌نم باران تمام سالن پر بود. در طوب نمایش به یاد سیدعلی میرفتاح و تیم مرحوم مهر بودم. بازگشت کرگردنی بود
دیدن تاتر همیشه تجربه لذت بخشی است که متاسفانه شهرهای محدودی این امکان وجود دارد.

پیش‌نهاد: اگر می‌توانید ببینید.

در این نمایش مهدی هاشمی، آتنه فقیه‌نصیری، شهاب حسینی، احمد ساعتچیان، مائده طهماسبی، رامین ناصرنصیر و فرهاد آئیش نقش‌آفرینی می‌کنند.

۱ دیدگاه

دسته تئاتر

1 پاسخ به “همه ما کرگدن هستیم

  1. بازتاب: Rhinoceros « من مكتوب

پاسخی بگذارید

