تا وقتی که بشود نوشت

باور کنید این یک هفته قفلم. هیچ کاری نتوانستم بکنم بعد از چند فیلمی که در جشنواره فجر دیدم دیگر غلطی نکرده‌ام. امروز با صادق رفتیم با حسنی مصاحبه کردیم. شاید بشود یک خبررسانی منصفانه کرد. می‌گویند سختی‌ها آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وقتی اسامی را می‌دیدم که خیلی از آن‌ها آشنا بودند برایم تلخ بود. آن‌هایی که در این جریان نحس پول‌شان رفته به زمین و زمان فحش می‌دهند و دنباله چاره‌ای هستند و آن‌ها که پولی نداشته‌اند تا بگذارند شاید ته دل‌شان خوشحال باشند. اما من یک حس خاص دارم یک عادت خیلی بد دارم که زندگی‌ام را به هم ریخته است. عادت دیدن دنیا از چشم دیگران، این عادت از داستان نوشتن آمده است که باید بتوانی از نگاه شخصیت‌ها به دنیا نگاهی کنی و حرف بزنی. وقتی از نگاه کسی به دنیا نگاه می‌کنم که 17 میلیارد بدهکار است دنیا برسرم آوار می‌شود. وقتی آن که پنجاه میلیون وام بانکی گرفته است و گذاشته تا شاید در زندگی‌اش گشایشی بشود و حالا باید تا آخر عمر قسط بدهد. وقتی این همه عددهای بزرگ چیزی نیست و میلیون پول خرد است. از دریچه میلیاردهای دیروز به دنیا نگاه می‌کنم و می‌ترسم روزی که باید تیتر بزنم: «اولین برگ افتاد از درخت پاییز»

روزگار خدمت بود و این دیدن دنیا از چشم دیگران همه‌چیز را به هم ریخته بود. می‌توانستم دزدها را درک کنم که چرا این کار را کرده‌اند. قاتل‌ها، وقتی از پرونده خود می‌گفتند آدم‌های مهربانی بودند که دلیلی برای کار خود داشتند یا این که در برخوردی ناخواسته چاقو بیرون آمده و قتلی شده است. این درک دیگر آدم‌ها داغانم کرده بود. در جایی که باید متهم می‌کردم، درک می‌کردم. هیچ وقت داور خوبی نبودم فقط می‌فهیدم دارد چه اتفاقی می‌افتد.

برای یک مرد بیست و نه ساله مثل من سخت است بگویم در تمامی این عمرم تنها و تنها یکبار چک کشیده‌ام و آن هم پنج ماه قبل بوده که خانه‌ای را در تهران رهن کردم. حالا بخواهم آن‌هایی را درک کنم که چک سه میلیاردی در دست مردم دارند. چقدر عددها بی‌معنی شده‌اند. چقدر آدم‌ها کمرنگ شده‌اند.

این توفان می‌گذرد و من آن روز شاید بتوانم از «نخواستن» بگویم.

One comment

پاسخی بگذارید

