شکار روباه

شکار روباه مسحور کننده بود. بارها شعار داده شده که تاریخ ما دارای ظرفیت‌های دراماتیک زیادی است که باید از آن استفاده شود اما کمتر این باید‌ها و شعارها به جایی رسیده است. اما در شکار روباه یکی از دراماتیک‌ترین بخش‌های تاریخ ایران ورق خورده است. آغامحمدخان بعد از مرگ کریم خان زند از شیراز فرار می‌کند و با کمک برادرانش بر تمام ایران مسلط می‌شود. بعد هم شروع می‌کند به کشتن آن‌ها. شخصیت آغامحمدخان نمایش از آن شخصیت‌های خاص نمایشی است با صدای خش‌دار خود و گروتسک موجود در شخصیت‌پردازی بر روی روح و روان شما راه می‌رود اما با این وجود، خود و شخصت خود را در او خواهید یافت. آغا محمدخان به درستی با روحی ماکیاولیستی پرداخت شده است. در واقع مساله نمایش شکار روباه «قدرت» است. یک نبرد جاودانه که گویی پایانی بر آن نیست. عقده‌ها و انتقام‌ها در تمام نمایش حضور دارد. آرزوهایی که آدم می‌خواهد اما به آن نمی‌رسد. چیزی که نمایش را دیدنی می‌کند. در کنار جذابیت دراماتیک ذاتی تاریخ. این است که نویسنده و کارگردان در بند تاریخ اسیر نشده است. از نوع طراحی صحنه تا موسیقی و زبان استفاده شده محدود به یک موقیت تاریخی نیست. بلکه گویی این حوادث بیش از آن محدود به یک دوره خاص تاریخی باشد. مربوط به یک چرخه تاریخی است که هربار و هر بار تکرار می‌شود. از سوی دیگر هر چند نویسنده زبانی معاصر را انتخاب کرده است اما به لودگی و سطحی بودن قرار دادن یک شخصیت معاصر در موقعیت تاریخی تن نداده است. کنایه‌های به تهران را باید خود بیینده دریافت کند. بازی‌های نمایش در حد عالی بود و شخصیت‌ها همگی در ذهن ماندنی. فکر می‌کنم ارزش‌اش را داشتم که تالار وحدت را با این نمایش ماندگار برای خودم افتتاح کنم.

بگذارید من وراجی نکنم و این یادداشت
را بخوانید.

این هم چند دیالوگ انتخابی: تو مي‌خواهي من دور خودمو با لاشه‌هاي اين و اون سنگربندي کنم»، «تو فکر مي‌کني کشتن چهار برادر کار آسونيه»،«سکوت او ترسناک‌تر از هياهوي اوست»،« پدر خون فرزند مي‌ريزد، دوست براي دوست دام مي‌گسترد»،« هر چه به زير پاي من آيد با من است»، «يادتون باشد هر چيزي بهتر از مردنه»، «من اين هنر را دارم که صبر کنم و کينه‌ها را فرو خورم»، «آرزو چيزيه که مي‌خواهيش ولي به آن نمي‌رسي»

One comment

  1. بابا یه شماره ای چیزی بده به این یارو (جوینده یوزارسیف) که خودشو کشت. صواب داره به خدا.

    راستی یوزارسیف خودش یه پا محمد خواجه پوره ! شماره خودتو بده بهش دیگه… .
    نکته مهم: لطفا امکان دسترسی خانواده محترم را به وبلاگ ،ایمیل (رایانامه) و موبایل و غیره را نا مقدور فرمایید.

پاسخی بگذارید

