تستی فکر کردن

دو دختر خانم دوره‌ی رزیدنتی پزشکی در خیابان راه می‌رفتند. از دور آقای محترمی را دیدند که دو پایش را با فاصله از هم می‌گذارد یا خودمانی‌تر دارد گشاد گشاد راه می‌رود. خلاصه کرم با سواد بودن این دکترهای آینده گل کرد.

دکتر یک: فکر می‌کنم طرف تازه بواسیرش را عمل کرده است؟

دکتر دو: نه من فکر می‌کنم دچار زدگی و تاول در ناحیه ران شده

دکتر یک: با توجه با زوایه دو پا درد در ناحیه قدامی است.

دکتر دو: تشخیص من این است که درد بیرونی است.

خلاصه بین علما اختلاف افتاد و قرار شد که بروند از خود آن آقای محترم بپرسند.

دکتر یک: ما پزشک هستیم و من معتقدم که بیماری شما بواسیر است اما دوستم می‌گوید که بیماری شما زدگی و تاول است. کدام‌مان اشتباه می‌کنیم.

مرد محترم: هر سه تایی‌مان اشتباه می‌کنیم. چون من هم فکر می‌کردم که یک باد ساده است.

گاهی وقت‌ها ما برای پاسخ به مشکلات خیلی بیش از حد تستی فکر می‌کنیم. یعنی یک یا دو جواب مشخص را تعیین کرده و بعد به دنبال اثبات یا رد آن هستیم. به خاطر همین ذهیت‌مان بسته می‌شود. اما گاهی وقت‌ها در زمان اندیشیدن به مساله باید درک کنید که پاسخ شاید بیش از حد ساده و یا برعکس فراتر از توان ما از درک شرایط باشد. در مباحث و بحث جدل نیز ضرورتاً اشتباه یک نفر دلیلی بر صحیح بودن حرف طرف مقابل نیست. ممکن است تمام زوایای مطرح شده درباره بحث اشتباه باشد. در این حالت می‌گوییم. «هر سه تایی‌مون اشتباه می‌کنیم.»

اما نتایج اخلاقی:

الف: هیچ وقت به درونیات خود توجه نکنید و بر اساس حرف دل‌تان عمل نکنید.

ب: اگر کتاب علوم دوم ابتدایی را به دقت بخوانید می‌توانید فرق میان جامدات و گازها را درک کنید.

پ. دکترها همه را به شکل مریض می‌بییند هر چند در سلامت خودشان بیش از بقیه شک است.

ت. یاد ایامی که همیشه در مستراح مسجدها باز بود. یاد مستراح مسجد حوض و مسجد آخوند

ث. این هم یک جک علمی

با تشکر از مهدی آیینه‌افروز به خاطر کپی‌رایت این جک و مسعود خواجه‌زاده به دلیل توجه به مقولات مطرح شده در این جک

۱ دیدگاه

دسته جک‌های فلسفی

1 پاسخ به “تستی فکر کردن

  1. فاطمه حاجی زاده

    الف: هیچ وقت به درونیات خود توجه نکنید و بر اساس حرف دل‌تان عمل نکنید.
    من به شخصه اینو قبول دارم اما کیمیاگر یه چیز دیگه نمی گفت؟ تماما زور زد که بگه به حرف دلت گوش کن. حالا شاید هم در موضوعات دیگه و برای رسیدن به هدف زندگی مون می گه، پس اون بالا باید کلمه ی هیچ وقت، عوض شه.
    هه! من هم که تستی فکر کردم که!!!

پاسخی بگذارید

