تو خوبی. من چطورم؟

طرف در ادامه بازدیدهای مردمی خودش می‌ره از یک تیمارستان بازدید می‌کنه. خلاصه بعد از دریافت نامه‌ها سعی می‌کنه از طریق رابطه فیس تو فیس هم ارتباط برقرار کنه
یکی از افراد بستری رو بهش معرفی می‌کنن. از بیمار موردنظر می‌پرسه

طرف: تو کی هستی؟
-: من ناپلئون بناپارت هستم. تو کی هستی؟
طرف: من رییس جمهور فعلی هستم.
-: تو هم دو ماه اینجا بستری شی خوب می‌شی.

زمان و مکان این جک مشخص نیست. به خاطر همین الکی دنبال ما نگذارید که طرف کیه؟ طرفه هر کیه که شما دوست داشته باشید.

تا حالا فکر کردید چه کسی دیوانه است؟ فوکو در تبارشناسی علم خود بررسی می‌کند که چگونه علم پزشکی و بعد روانشناسی گروهی را از جامعه جدا کرد و آن‌ها را به عنوان دیوانه به زنجیر کشید. پیش از آن‌ها دیوانگان در میان ما زندگی می‌کردند و حتی از جنبه‌هایی قابل تکریم و احترام بودند. بهلول از جمله این دیوانه‌‌ها یا دیوانه‌نمایان است.

این فاصله میان عقل و دیوانگی که در گذشته تنها به اندازه یک مو بود در سال‌های اخیر بیش از گذشته شده است و عقل مرزهای خود را تحدید کرده است. اما این جک درباره دیوانگی نیست این جک درباره توهم قدرت است. این که بسیاری از قدرتمداران بدون آن که در زنجیر باشند دیوانه‌وار دنیا را به سمت ویرانی می‌برند. این‌ها خطرناکتر از دیوانه‌ها هستند زیرا گروهی به درون آن‌ها جمع شده‌اند که به جای یادآوری توهم قدرت، هی با تملق و چاپلوسی این توهم را بزرگ‌تر می‌کنند. همانند آن محافظین و رییس بیمارستانی که بعد از پایان این مکالمه با «فرد بستری» مکالمه‌ای جدی‌ داشتند.

کلاً دکترها هم چیزی در مایه‌های مریض‌های خود هستند. یک جک ماندگار دیگر هم این است که:

دو دکتر روانشناس به یکدیگر رسیدند. دکتر اولی نگاهی به دومی کرد وگفت:«تو خوبی. من چطورم؟»

نکات اخلاقی:

بعضی‌ها حوصله دو ماه بستری را ندارند. چهار سال همه جا را دیوانه خانه می‌کنند.

اگر سیاستمدارها دیوانه نبودند. سیاستمدار نمی‌شدند.

آزادی بیان چیزی نیست که به دست بیاید. تنها از دست رفتن آن را می‌شود احساس کرد.

موارد کاربرد:

وقتی یکی گنده‌تر از دهان خودش حرف می‌زند.

برای مسئولین وقتی فکر می‌کنند مردم خر هستند.

در ملاقات دیپلماتیک زمانی که طرف حرف توی سرش نمی‌رود.

رو به طرف کنید و بگویید: «دو ماه بستری شی. خوب می‌شی»

5 دیدگاه

دسته جک‌های فلسفی

5 پاسخ به “تو خوبی. من چطورم؟

  1. فاطمه حاجی زاده

    می گم….حالا من جز کدوم یک از این دسته های کاربردی بودم مثلا؟!
    این تو خوبی من چطورم؟ رو میشه دو جور بهش نگاه کرد. اولیش همینه که شما گفتید و منظور طرف از من خودش بوده و دومین زاویه اینه که طرف عاشق اون یکی دیگه شده، عین مولانا که عاشق شمس شده بوده و وقتی پشت در بوده و شمس می پرسیده کیه؟ می گفته تو!
    (خیلی بده یه جک رو این جوری و با این تفاسیر خرابش کنن!)

  2. سلام محمد. خدا قوت. ناخوانده ها را خواندم. کامل. ایول.

  3. parvaneh

    یکی این وسط باید بگه پادشاه لخته ولی توی گراش هنوز از لباس پادشاه تعریف میکنن.این نتیجه تملق و میوه اون توهمه.

  4. عبدالرضا ایزدی

    دو ماه بستری شی. خوب می‌شی !

  5. محمد1409

    خیلی سیاستمداری!!!

پاسخی بگذارید

