بازی‌های شایعه

حداقل چند نفری معلم بین خوانندگان این وبلاگ هستند. شاید آن‌ها بتوانند این بازی‌ها را اجرا کنند و نتیجه را خبر بدهند.

یکی از موثرترین شیوه‌های آموزش استفاده از بازی است که خیلی از ملعم‌ها البته حال و حوصله آن را ندارند. ولی گاهی وقت‌ها درس تمام می‌شود و معلم خودش هم حوصله‌اش سرش می‌گفتم. گفتم این‌ها را بنویسم شاید به درد کسی خورد.

یک لنگ رشته ما یعنی مدیریت رسانه در ارتباطات است. وقتی در یکی از کلاس‌ها درباره رواج سریع شایعات در جامعه ایران صحبت می‌شد به ذهنم رسید که خیلی از بچه‌ها درک مناسبی از شایعه ندارند. در شایعه دو مساله وجود دارد یکی منتشرکنندگان و دیگری شیوه انتشار بازی‌هایی که می‌نویسم بیشتر برای درک شیوه انتشار است. اولی درباره کانال‌های انسانی است دومی درباره تاثیر اهمیت خبر بر انتشار و سومی هم روی اهمیت منبع تاکید دارد.

1

خبری شامل سه تا پنج جمله و حاوی اطلاعات را به نفر آخر کلاس می‌گویید و از او می‌خواهید آن را در گوش نفر کناری خود تکرار کند. مثلاً «هفته بعد چون 1317 دانش‌آموز مدرسه ابتدایی در بخش جویم و 413 دانش‌آموز در بخش صحرای باغ آنفلونزای خوکی گرفته‌اند مدرسه ما هم سه تا پنج روز تعطیل می‌شود.» آخر سر از نفر پایانی بخواهید خبری را که شنیده است با صدای بلند بگوید و از دانش‌آموزان بخواهید آنچه را که منتقل کرده‌اند با نتیجه نهایی مقایسه کنند.

ارتباطات انسانی هر چقدر هم با دقت باشد همواره دارای درصد فراوانی خطا در انتقال است. یعنی شایعه در بسیاری مواقع دارای انتشار خودبه خودی است. ساده‌ترین راه جلوگیری از آن مکتوب کردن و منبع دار کردن خبر است.

2

یکی از دانش‌آموزان کلاس را انتخاب می‌کنید و به او می‌گویید که قرار است هفته آینده یک امتحان بی‌خبری بگیرید و او حق دارد که این مساله را تنها به دو نفر از دوستان خود بگوید. هفته بعد امتحان می‌گیرید.

دو اتفاق ممکن است بیافتد. اول این که فقط سه نفر در کلاس خبر داشته باشند که شما می‌توانید درباره ضرورت آزادی انتشار اطلاعات صحبت کنید و یا این که بخشی از کلاس یا تمام آن‌ها مطلع هستند که شما می‌توانید درباره غیر قابل کنترل بودن یک راز (خبر) صحبت کنید.

در انتخاب فرد موردنظر دقت کنید که با بیشتر کلاس دارای روابط دوستانه باشد زیرا ممکن است اطلاع از این که فرد دارای اطلاعاتی بوده و آن را افشا نکرده است اعتماد دیگر دانش‌آموزان را نسبت به او خدشه‌دار کند.

3

با همکاری همکاران خود یک خبر را به سه شکل به صورت خصوصی در اختیار سه نفر از دانش‌آموزان قرار دهید. مثلاً «زمان اردوی دانش‌آموزی هفته بعد» ببنید چند نفر از آنان سعی خواهند کرد که به دنبال چک کردن با منابع دیگر اقدام کنند. می‌توانید این گونه دانش‌آموزان را تشویق کنید.

یکی از مسائل مهم در جلوگیری از انتشار شایعات اعتماد به منبع خبری است در اخبار باید هر خبر حداقل از سوی دو منبع رسمی تایید شود.

پیش‌نهاد می‌کنم به جای توصیه‌های اخلاقی درباره این که دروغ بد است یا غیبت گناه است ببینیم این‌ها از کجا می‌آید.

Advertisements

2 دیدگاه

دسته مقاله, پرسش‌های با پاسخ

2 پاسخ به “بازی‌های شایعه

  1. پروانه

    یه قضیه بود که جنها در ان متهم شده بودن آدم ربایی بعضی بچه های دبیرستانی هم شایعه رو باور کرده بودند و به مادران محترمشون منتقل میکردند. دو روز دهان به دهان گشت آخرش کسی دنبال بقیه ماجرا هم نرفت. وکلا شایعه یه نوع شکستن روزمرگی برای بعضی به حساب میاد.

  2. پس توصیه های اخلاقی چی میشه؟
    اینکه دروغ بده یا غیبت گناهه؟ فکر ایناشم کردی؟ دی:

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s