دو بز روبه‌روی هم

سرانجام بین فیلم‌های امسال فیلم خودم را پیدا کردم. فیلمی که ممکن است دیگران از آن خوش‌شان نیاید اما فیلمی است که می‌توانی بگویی از آن خوشت آمده.

این باور وجود دارد که بسیاری از فن‌آوری‌های نو ابتدا کاربرد نظامی داشته و در تحقیقات نظامی کشف شده است. حداقل در حوزه ارتباطات بسیاری از فن‌آوری‌ها مثل تلگراف، رادیو، اینترنت از بخش‌های نظامی شروع شده است. داستان فیلم درباره‌ی واحد ویژه در ارتش آمریکا است که به دنبال یافتن راه‌های تازه برای جنگیدن یا بهتر بگوییم نجنگیدن است و این داستان محملی است برای نقد نظامی‌گری و البته عرفان‌های ساختگی چیزی که هر دو همچنان از زوائد جامعه بشری هستند.


مهمترین ویژگی کمدی «مردانی که به بزها خیره می‌شوند» این است که لوده نیست. همه چیز جدی است و این جدی بودن از باور داشتن نشات می‌گیرد. یعنی تا پایان فیلم این تردید وجود دارد که نکند بخشی از آنچه این‌ها باور دارند واقعیت داشته باشد. سوالی که سنگین‌تر از یک فیلم کمدی صرف است. More of this is true than you believe این جمله آغازین فیلم تکلیف شما را مجهول می‌کند.

اوان مک‌گرگور می‌گوید: «این چیزیه که من مدت‌ها دنبالش بودم. چیزی که بهش اعتقاد داشته باشم. چیزی که به زندگی‌ام معنا بده» این سوالی که به شکل سینوسی هر از چند وقتی در جامعه اوج می‌گیرد. «چیزی که به زندگی معنا بدهد» برای من یک جورهایی شکاف نسل‌ها هم بود. دهه هفتادی‌ها مثل کلونی در برابر مک‌کرگور که نماد و نشانه‌ی بچه‌های دهه نود است.

بازیگران فیلم عالی هستند. جرج کلونی به خوب بین نقش یک نظامی و یک سالک حرکت می‌کند. بدون آن که خودش را به در و دیوار بزند. کوین اسپیسی هم آنقدر خوب بازی می‌کند که اصلاً دیده نمی‌شود. هر از دو از بازیگران مورد علاقه من هستند و این فیلم را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

در ساخته شدن فیلم نباید از BBC گذشت چند فیلمی که امسال از بی‌بی‌سی دیده‌ام همگی قابل قبول بودند. این هم دست کمی از مستندهای بی‌بی‌سی نداشت البته با زاویه‌ای متفاوت

بعضی تکه‌ها را باید نگه می‌داشتم تا بخندم و بعد می‌رفتم سراغ دنباله‌ی فیلم. صحنه‌ی مرگ رون، حکایت آن استاد چینی و انفجار ماشین در وسط کویر از آن صحنه‌ها بود.

The Men Who Stare at Goats

نام فيلم : مردانی که به بزها خیره می‌شوند

كارگردان : Grant Heslov

نويسنده : Peter Straughan بر اساس كتابى از Jon Ronson

ژانر فيلم : کمدی جنگی

جمله تبليغاتى : نه بزغاله .نه افتخار

محصول شركت : BBC Films

بازيگران : جرج کلونی، اوان مک‌گرگور، کوین اسپیسی، جف بریج و بز

George Clooney ،Ewan McGregor ،Kevin Spacey ،Jeff Bridges

توصیه: بهترین کمدی 2009 تا اینجای کار

3 دیدگاه

دسته فیلم

3 پاسخ به “دو بز روبه‌روی هم

  1. یعنی باور کنم فیلم کمدی بوده؟!
    دو بار از سر به ته نگاه کردم و هر بار کمتر فهمیدم.
    عنوان فیلم یعنی چی؟

    • خوب فیلم کمدی است IMDB هم تایید می‌کنه
      احتمالاً شما فیلم را در فضای کمدی ندید به خاطر همین نفهمیدید چی به چیه؟
      عنوان هم که به نظر من مشحص است:
      مردانی که به بزها خیره می‌شوند

      • البته من معنای نام فیلم و ربط آن به فضای فیلم منظورم بود.
        وقتی فیلم را نفهمی، اسمش را هم نمی فهمی دیگر!
        از پاسخ ممنونم.

پاسخی بگذارید

