عامل انحراف

یکی از دوستان قدیمی اهل کتاب است به قول خودش بیش از آن که کتابخوان باشد کتاب‌ دوست است و کتاب‌های خوبی دارد. البته شغل‌اش هیچ ربطی به کتاب ندارد. من هم در شروع کتابخوانی خیلی از کتابخانه او کمک گرفته‌ام. این دوست قدیمی البته گاهی سرکی در سرگرمی‌های ممنوعه می‌کشد. یکبار که رفته بودم سری بزنم دیدم کتابی در دست دارد و می‌خندد وقتی اصرار کردم حکایت‌اش را گفت

می‌گفت ظهر خانه نشسته بودم که دیدم یک نفر به شدت در می‌زند. در راه که باز کردم یکی از آدم‌های فرهنگی قدیمی شهر دم در بود. عصبانی بود و خشمناک

-: تو پسر منو از راه به درد کردی. اون نمی‌فهمه تو چرا این کار را باهاش کردی؟

دوستم می‌گفت هاج و واج مانده بودم که این پدر چه چیزی از پسرش گرفته است که من لو رفته‌ام.

-: چرا بوف‌کور رو دادی بچه 15 ساله بخونه. فکر کردی اگه خودکشی کرد تو مقصری؟

بوف‌کورش را پس می‌دهد و می‌رود. خلاصه دوستم نفس راحتی می‌کشد که خلاف دیگری لو نرفته است.

حالا هر وقت جایی چیزی درباره صادق هدایت می‌خوانم آن گفتگو برایم مجسم می‌شود و این که کتاب‌ها چقدر می‌تواند خطرناک باشند.

7 دیدگاه

دسته کتاب

7 پاسخ به “عامل انحراف

  1. محمود باقري

    ولي من اين روايتو يه جور ديگه‌اي شنيده بودم!!
    ولي مهم اينه كه هم اون دوستت هدايت شده و هم اون پسر15 ساله!!
    از جمع دوستانت فقط يكي داره شديداً در مقابل هدايت شدن مقاومت ميكنه!!
    اون از هم بي پوليشه!

  2. جعفری

    این حسن عجب آدمیه ها؟

  3. خیلی وقته بوف کور تو کتابخونه گذاشته دارم بهم چشمک بزنه برم بخونمش اماالان واجب شد برم ببینم چی توشه که ممکنه یه بچه 15 ساله به خاطرش خودکشی کنه:دی

  4. فاطمه حاجی زاده

    نه بابا، من خوندم، تو برنامه امه دوباره هم بخونم.
    به کلی آدم دادم بخونن.
    به چندتایی قولشو دادم.
    تعریفشو سر کلاس ادبیات هم کردم حتی.

  5. رحمانی

    بوف کورو تو 12 13 سالگی خوندم اونقد که از پیرمرده ودندوناش و کاراش حالم بهم خورد خیال دیگه ای بهم ره نیافت.

  6. من چندتا از كتاباي صادق هدايت رو خوندم ، البته يادم نيست كه بوف كور رو خوندم يا نه
    ولي اينقدر كه ميگن صادق هدايت نخونين و اين مزخرفات ،‌اين چندتايي كه تا حالا خوندم چيز خاصي نداشته كه بخوان منعش كنن

  7. رحمانیان

    بینامتنی شدن بوفکور یا فرامتنی شدن؟
    این انحراف در جای جای آثار متاخر آن نمود عینی دارد انگار با گل ادبیات ایران سرشته شده.

پاسخی بگذارید

