همه‌ی شما دعوت هستيد

انجمنی که از سال 77 یا به روایتی 76 کارش را شروع کرده است حال در سیزده سالگی خود است. از سال 80 جلسات را نظم و ترتیب دادیم. از جلسه 86 الف به راه افتاد و از آن وقت هر هفته جلسه‌ای داشته‌ایم. جوری که حالا می‌توانیم ادعا کنید قدیمی‌ترین و منظم‌ترین انجمن فرهنگی منطقه هستیم. هر شش ماه در انتهای شهریور و اسفندماه مجمع عمومی برگزار می‌شود و هر دو سال هم وقتی جلسات انجمن به عدد رند می‌رسد برنامه‌ای عمومی داریم. جمعه این هفته ششمین سده‌ی انجمن است. عکس‌های جلسات دویست، سیصد، چهارصد، پانصد را که هر کدام با خاطره‌ای و دردسری همراه بوده می‌توانید با یاری امداد غیبی در پیکاسا ببنید.

معمولاً در این جلسات سده مروری بر کارنامه‌ی دوساله می‌کنیم و این کارنامه را بایگانی می‌کنیم یک جور خاطره‌بازی و خاطره‌سازی است. به خاطر همین در این الف ویژه دلمان می‌خواهد که همه باشند. بد نیست این بار این یادآوری را با یک بازی وبلاگی قاطی کنیم. از تمامی کسانی که با انجمن همکاری داشته‌اند می‌خواهم متنی درباره انجمن در وبلاگ‌شان بگذارند تا برای الف بردارم. اگر هم حال و حوصله نوشتن ندارید یکی از بهترین آثار ادبی‌تان را به مناسبت جلسه 600 انجمن در وبلاگ‌تان بگذارید. این نوشته‌ها را برای یک جای دیگر هم لازم داریم که در جلسه ششصد درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

خیلی از وبلاگ‌‌نویسان گراشی یا از اعضای قدیمی انجمن شاعران و نویسندگان گراش هستند یا این که حداقل سری به انجمن زده‌اند و یکی دو جلسه شرکت کرده‌اند. خلاصه خیلی‌ها مستقیم یا غیر مستقیم گذرشان به انجمن افتاده. مثلاً هر پنج عضو گروه دبیران دوره‌ی بیستم انجمن برای خودشان وبلاگ دارند.

مصطفی کارگر، مسعود غفوری، اکبر شاه‌محمدی، فرزانه استوار و فاطمه یوسفی اعضای گروه دبیران این دوره هستند که با توجه به میزبان و مسئول بودن‌شان حتماً خواهند نوشت. سعید توکلی، فرزانه نادرپور، نرگس اسدی، حبیبه بخشی،سهیلا جمالی، الهام زاهدی، ابوالحسن حسینی، محمود غفوری و اسماعیل فقیهی هم در این دوازده سال دوره یا دوره‌هایی در گروه دبیران انجمن بوده‌اند و اگر ننویسند از کم‌لطفی‌شان است.

صادق رحمانی اگر بنویسد عالی می‌شود. بین اعضای خیلی قدیمی جواد راهپیما گاه گداری می‌نویسد ولی راحله بهادر وبلاگ فعالی دارد. بعضی افراد هم هستند که در جلسات زیادی شرکت کرده‌اند ولی عضو گروه دبیران نبوده‌اند مثل فاطمه آبازیان، مینا غفوری، دکتر حوریه رحمانیان، راضیه یوسفی، حسن تقی‌زادگان، محمدامین نوبهار، مریم قاسمی‌زادگان، عبدالرضا آذرمینا، سحر حدیقه،

آدم‌هایی هم بوده‌اند که گاهی به انجمن سر می‌زنند این‌ها هم الان فرصت خوبی است اگر هم وبلاگ‌های‌شان را به روز کنند و هم یادی از انجمن کنند. یوسف سرخوش، مجید جمالی، محدثه بصیری، مهدی وفایی‌فرد، مهدی قنبری، علی صالحی، طاهره رحمانیان، فریده دلاوران، فاطمه حاجی‌زاده، سعید رایگان، محمد فرهمندفر، حجت عابدی، نسیبه نادرپور، ندا نام‌آور، احمدرضا خودکامه، مرتضی موغلی، فاطمه آتشی و سرباز نظام سیدعلی مجلسی از این دسته هستند که خوشحال می‌شوم درباره انجمن بنویسند.

هر وقت فرصت کنیم به انجمن‌های دیگر منطقه هم سر می‌زنیم.خالو راشد که میهمان ویژه است از لار بچه‌های انجمن آفتاب از اوز بچه‌های انجمن تائب اوزی مثل مهدی بهرام‌پور، محمد خواجوی و از انجمن ادبی خنج چهار نفر می‌آیند. انجمن‌های دیگر منطقه هم دعوت هستند و دیداری تازه خواهیم کرد وکسانی مثل مرتضی شمالی که هنوز فرصت دیدار دست نداده

 


با این وجود ممکن است باز هم اسمی از قلم افتاده است. تا فردا چهارشنبه اگر مطلب را در وبلاگ‌تان بگذارید برای الف ویژه بر می‌دارم. بهانه نیاورید اگر تا چهارشنبه نشد باز هم می‌توانید یک پست درباره‌ی انجمن شاعران و نویسندگان گراش بگذارید.

همه شما به ششصدمین جلسه انجمن دعوت هستید. عصر ساعت سه و نیم با حضور محمدعلی بهمنی، راشد انصاری و عبدالرضا کوهمال جهرمی جلسه خودمانی داریم و ساعت هشت شب هم جلسه عمومی است. این بار محل برگزاری سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پزشکی گراش است. برویم ببنیم این سالن چطور است.

28 comments

  1. با سلام .
    اول : عرض تبریک به مناسبت برگزاری این جشن سده . و با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر شاعران و ادب دوستان گراش و با امید این که این دوستان نگاهی به ادبیات گویشی هم داشته باشند .
    دوم : متاسفانه این سعادت نصیب بنده نشده است که در هیچکدام از ششصد جلسه این انجمن فاخر شرکت کنم و از ثمرات آن بهره گیرم .- هر چند که از مسیر مجازی در جریان نوشته های ( الف ) بوده ام – و نیز این سعادت که دوستان شاعر گراش را از نزدیک ملاقات کنم نیز بی بهره بوده ام ؛ الا در عشر آخر همین رمضان که به اتفاق بعضی از اعضای انجمن ادبی تائب اوز اتفاق دیدار رخ داد و ساعتی را در یکی از جلسات آن شرکت کردم و شاعران گراش و سرورانی امثال آقای شاه محمدی و اقای کارگر و دیگران را از نزدیک ملاقات کردم و اینها دوستانی بودند که من در وبلاگ گپ و لپ احیانا از اشعار گویشی آنان بهره ها گرفته بودم . در انجا آنان فروتنانه و سخامتمندانه وقت گرانبهای خویش را در اختیار این حقیر گذاشتند تا من چند کلمه ای در باب زبان لارستانی و اهمیت ادبیات گویشی آن مطالبی را به عرض دوستان برسانم که جا دارد در همین جا از آنان تشکر کنم .
    من در همان یک جلسه کوتاه انجمن ادبی گراش را با نظمی ویژه و ترتیب و دقتی خاص دیدم . و نشاط و شادابی در بحث هایی که شد ملاحظه کردم . و ناگفته نماند از حضور چشمگیر دختران جوانی یاد کنم که با مضامینی نو شعر خوانی کردند . صفا و همدلی نیز از مشخصه قابل ملاحظه در همان دیدار کوتاه فی مابین اعضای انجمن بود .
    سوم :
    متاسفانه انجمن ادبی گراش همچون دیگر انجمن های ادبی منطقه غالبا به شعر فارسی و ادبیات آن می پردازد و جای چندانی برای شعر و ادبیات گویشی در نظر گرفته نمی شود . من در این جا قصد ندارم درباره اهمیت زبان لارستانی و ادبیات گویشی چیزی بگویم . و بگذارید حالا که قرار است ششصدمین جلسه این انجمن برگزار شود آرزو کنم تا در صد جلسه آینده در انجمن ادبی گراش توجه به زبان مادری و ادبیات گویشی رشد و نمو کند و ما انشاالله تا جلسه هفتصدم شاهد دستاوردهای شگفت انگیز شعر و ادبیات گویشی از ادیبان گراش باشیم .
    باقی موفق تر باشید

  2. به عزیز نوبهار هم گفتم بنویسد.
    به حاج درویش هم بگو. اگر گراش است.
    و به فتحعلی … (فامیلش یادم رفته)
    به عبدالله صلاحی هم گفتم.
    حسن تقی‌زاده هم اگر ننوشت، داستانک‌اش درباره‌ی انجمن را بزن! توی الف‌ةای قبلی چاپ شده.
    ها، حسن حاجیان هم هست. گفتم بهش.

    • اینجا بیشتر بازی وبلاگ‌دارها بود.
      و گرنه خانم‌ها صالحه خندان، فائقه و زهرا متین، بتول نادرپور، نجمه نوروزی، طاهره ابراهیمی، سلمانی گراشی از قدیمی‌هایی هستند که دلم می‌خواهد بنویسند.

  3. سلام و خسته نباشيد.انجمن هايي نظير انجمن شهرستان گراش و ايضا شهرستان لار همواره ثابت كرده كه پايتخت با آن همه كبكبه و دبدبه اش و آن همه تريبون حرفي براي گفتن ندارد! اگر در گذشته هاي نه چندان دور و آن هم در حوزه ادبيات كلاسيك به فرض مثال مرودشت سرآمد استان بود! با احترامي كه براي ساير شهرستان ها قايلم امروز هم سكه ادبيات مدرن و پسامدرن را بايد به نام گراش زد. عذر مي خواهم به نام شهرستان گراش! وايضا….
    بابا پدرم در اومد تا اين چند سطر رو تايپ كردم! آخه بلد نيستم كار با كامپيوتر

  4. 13- 14 ساله بود خواهرم. کرم کتابی بود و هم می نوشت.مامان دوست نداشت جلسات انجمن شرکت کنه، چند باری با مرضی اومده بود ، اون زمان ها خیلی جیز بود که چندتا دختر و پسر دور یک میز بشینن.
    حالا خیلی چیزها تغییر کرده.من هر از گاهی که دلم تنوع می خواد یک جای خودمانی و دوست داشتنی ،انجمن واقعا جاییه که حال من رو خوب می کنه
    بحث ها و اطلاعاتی که بزرگترها(!) میدن رو بیشتر از همه دوست دارم
    به وضوح اون چیزهایی که اونجا یاد گرفتم رو الان تو ذهنم دارم

  5. یه خسته نباشی به همه اعضای انجمن. آخرین باری که اومدم انجمن و دقیق یادم نی فقط یادمه جلسه 300 بود چند سال قبل اومدم شاید اون زمان و مکان تنها خاطره خوش باشه از جلسات اعداد روند. یادم نی اولین بار کی ما رو با خودش کشون کشون برد انجمن که توی کتابخونه برگزار میشد. ولی کلا اسم انجمن که می شنوم یاد خواجه پور، کارگر، شاه ممدی، کتاب، نون ماست، شطرنج،موتور خواجه پور، دست اندازای خیابون و کلکل میفتم. گاهی هم دست و پای خواجه پور که به سمت هر نقطه ی از بدن ما ممکن بود دراز بشه. مشکلات یه جوری ما رو به خودش بازی داده که وقت نمیکنم حتی بیام نت وبلاگ و شعر و داستان و نقد و این چیزا بخونم مگر گزاری بیفته یا فرجی بشه تا بخوام تو نت زنده بمونم و بنویسم.

  6. باسلام و دروود بی پایان
    این کم کاریها و سرنزدن بنا به فراموشی نگذارید دانشگاه هستم وکم فرصت میکنم سر بزنم از این به بعد در خدمت هستم
    ممنون از شما-تصمیم گرفتم که وبلاگم رو به موقع آپ کنم.
    مرادر جریان کارها و تصمیمتان بگذارید
    با تشکر

  7. ممنون از اطلاع رسانی تون و معذرت بابت ننوشتنم.
    می دانید که بنده عذر تحصیلیِ موجهه دارم.
    وگرنه هم خیلی دوست داشتم بنویسم و هم خیلی دوست داشتم از اول برنامه بیایم. (مقیاس..؟!)
    یک روزی باید بیاید تا خیلی چیزها بنویسم از انهایی که یادها گرفتم ازشان.

پاسخی بگذارید

