فانتزی‌های من

بعضی آدم‌ها یک ذره خیال‌پردازند، بعضی‌ها خیلی. خیال پرداز بودن ربطی به واقع‌گرایی ندارد. یعنی ممکن است یک نفر خیال‌پرداز باشد اما این خیال‌ها در درک موقعیت‌های واقعی تاثیری روی او نداشته باشد.

خیال‌پردازی برای بعضی آدم‌ها یک سرگرمی است. گاهی یک موقعیت غیرممکن را تصور می‌کنیم بدون این که در آرزوی آن باشیم. بلکه خوش‌خوشمان می‌شود که مثلاً اگر من برنده اسکار شدم آن بالا اسکار را پرتاب می‌کنم به سمت جمعیت و می‌گویم مال خودتان. یا اگر رییس‌جمهور بودم برای همه یک خانه می‌ساختم.

اسم دیگر این‌ها فانتزی است. آدم خوب نیست گرفتار فانتزی باشد اما بد نیست که هر از گاهی بگذاریم مخ هوایی بخورد و برای خودمان فانتزی ببافیم. من هم گاهی تصورهای محالی می‌کنم و همین‌طور این تصورها را می‌گذارم برای خودشان برود.

دیشب فکر می‌کردم اگر یک کارشناس بودم که می‌رفتم توی تلویزیون مثل این دکتر صدر ملت را گاهی می‌گذاشتم سر کار. برای خودم کلمه می‌ساختم. توی برنامه کارشناسی می‌گفتم:

در فوتبال مدرن امروز بازیکنان وظایف مختلفی دارند. یک دفاع فقط کارش دفاع کردن نیست باید حمله کند، باید فریب بدهد. در کنار بک، هافیک و فوروارد که از قبل بوده در فوتبال مدرن بازیکنی داریم که در نقش somback بازی می‌کند. سُمبک یک دفاع مجازی است. یعنی دفاعی که دفاع نمی‌کند بلکه مهاجم‌ها را به خودش مشغول می‌کند. فوتبالیست‌های سمبک به نظر خودشان خیلی خیلی خوشگل و ژیگول‌اند یا این که خیلی بدقواره هستند در هر دو حالت آن‌ها نقش تخریبی دارند و بازیکنان حریف را مشغول می‌کنند. سمبک‌ها در خطوط مختلف حرکت می‌کنند و تاکیک تیمی حریف را به هم می‌ریزند. این بازیکن‌ها حتی روی جو عمومی ورزشگاه به ویژه در زمین حریف هم اثر می‌گذارند.

این پست از نظر تئوری کامل تکامل یافته ولی بازیکنانی کمی توان روحی بازی کردن در این پست را دارند. شاید بشود گفت «کریستین رونالدو» با وجود فورارد بودن گاهی وقت‌ها در این پست حساس بازی می‌کند. کلاً مورینیو را به عنوان یک مرب سُمبک‌ساز می‌شناسند.

×××


بعد با خودم تصور می‌کنم با این تعریف جامعی که ارائه خواهم داد. یک واژه به فرهنگ فوتبال اضافه می‌کنم. همشهریانم هر وقت این واژه را از زبان هر کارشناسی بشنوند لبخندی به پهنای کشتی نوح روی صورت‌شان می‌نشیند. فانتزی من ساختن همین لبخند است. در خیلی از فانتزی‌هایم به همین لبخند راضی‌ام.

9 comments

  1. فانتزی گرایی که خوبه! آدم باید گاهی اوقات دیوانه شود!
    به قول فوکو به قدری عاقل بوده ام که روی دیوانگی کار کنم و به قدری دیوانه که به روی خردمندی!!

پاسخی بگذارید

