امیر آبادان

معمولاً هر وقت صحبت از دفاع مقدس می‌شود آنقدر بسیجی‌ها حضور پر رنگی داشته‌اند که کمتر از ارتش و نیروهای رسمی که وظیفه اصلی و کارها آن‌ها دفاع از مرزهاست یاد می‌شود. این مساله در یادواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و خاطرات هم ادامه یافته است. بین ارتش هم نیروی هوایی بیشتر توی چشم بوده در حالی که در سال‌های جنگ بخش عظیمی از بار جنگ روی دوش ارتش و نیروهای آن بوده. متاسفانه آمار دقیقی درباره شهدای وظیفه و کادر ارتش ندارم.

امیر آبادان خاطرات امیر سرتیپ جانباز منوچهر کهتری است. کهتری در زمان جنگ فرمانده گردانی در تیپ خراسان بوده و از اولین نیروهایی است که به جبهه اعزام می‌شود. بعد از سقوط خرمشهر، او با فرماندهی گردان 153 از لشكر 77 خراسان از سقوط آبادان جلوگیری کرد و بعد یک سال این شهر را در برابر محاصره و هجوم دشمنان حفظ کرد.

کتاب می‌توانست خیلی بهتر نوشته شود اما به عنوان یک نمونه از شجاعت‌های ارتشی‌ها کسانی که به موضوع دفاع مقدس علاقه‌مند هستند بد نیست آن را بخوانند.

کتاب با جمله مقام معظم رهبری که همچنان شجاعت‌های آن گردان را به یاد دارد شروع می‌شود. «تجاوز که آغاز شد» مجموعه خاطراتی است که سید محسن علامه از روزهای نخست هجوم عراق گردآوری کرده است. مقام معظم رهبری در زمان مطالعه کتاب حاشیه‌ای بر آن نوشته است که نشان از جایگاه منوچهر کهتری در میان رزمندگان جنگ دارد. مقام معظم رهبری مرقوم کرده‌اند:

در این ماجرای مهم و تعیین‌کننده یک گردان از ارتش نیز نقشی بسیار اساسی داشت و فرمانده‌ی آن به نام سرهنگ کهتری همان روزها به خاطر مقاومت شجاعانه و فداکارانه‌اش خیلی معروف شد. کاش از این‌ها هم در این نوشته یادی شده بود.

کتاب امیر آبادان را می‌توانید از سایت آجا رایگان دانلود کنید. سایت آجا را عقدیتی سیاسی ارتش راه‌اندازی کرده و تا حالا 15 کتاب از حدود 150 کتاب این انتشارات امکان دانلود دارد.

یک خاطره از 54 خاطره‌ی کتاب را برای شما می‌گذارم که اگر خواستید به سراغ بقیه خاطرات در خود کتاب بروید.

چرا شکست حصر آبادان را ثامن‌الائمه نامیدند؟

مسئولان نظامی در قرارگاه عملیاتی دور هم نشسته بودند، هر کسی اسمی را برای عملیات پیش‌نهاد داد.

چون هسته اصلی عملیات و نیروهای عمل‌کننده را لشکر 77 پیاده خراسان عهده‌دار بود و از آنجایی که موقعیت سرزمینی لشکر مشهد مقدس بود (سرزمینی که به نام ثامن‌الائمه شناخته می‌شود) همگی بر این قول متفق شدند که نام عملیات را ثامن‌الائمه بنامند.

انتخاب این نام نیروهای عمل‌کننده را جانی تازه بخشید. سرهنگ کهتری که از مریدان و دلبستگان علی به موسی‌الرضا علیه‌الاسلام بود، عهد بست با نیروهایش کاری کند کارستان تا هم نام امام هشتم و هم لشکر 77 در اوراق زرین تاریخ دفاع مقدس بماند که ماند.

2 پاسخ به “امیر آبادان”.

  1. حالا كه بحث كتاب شد، اين كتاب» دادِ بی‌داد» نوشته ي ويدا حاجبي تبريزي نداري؟
    (كلاً علاقه ي عجيبي به كتاب هاي منتشر شده بين سالهاي 76 تا 83 پيدا كردم. حالا هر موضوعي كه باشد.)

  2. سلام. صبح باز کردم که بخونم این صفحه‌ی تو را. اما تا حالا نشد. ولی یک کتاب معرفی کردم توی وبلاگم. عصر باهات کاردارم. گراشی یا نه؟

بیان دیدگاه